Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V souvislosti s vydáním živáku "Livefires" (vyšlo 15. února 2023) jsem si uvědomil, že mi tak trochu "zapadla za gauč" poslední deska Švédů PREHISTORIC ANIMALS a na rozdíl od sólovky jejich leadra Stefana Altzara jsem ji zapomněl zmínit v Albových nadílkách roku 2022. Trestuhodné u desky, kterou považuji za nejlepší prog album roku 2022, že? Nezbývá tedy než napravit opomenutí a spáchat oslavnou ódu na třetí desku skupiny, která je současně druhou částí série "The Magical Mystery Machine".
PREHISTORIC ANIMALS jsou hlavně Samuel Granath (bicí a klávesy) a Stefan Altzar (vokál a kytary), kteří si své hudební začátky odbyly ve skupině POUND, aby se následně osamostatnili a zpočátku jako duo se vrhli za vlastní vizí hudby, kterou je možno charakterizovat jako heavy prog. Takto vydali v roce 2018 své debutové album. Po doplnění sestavy přece jen chtěli být víc než studiový projekt, už to jelo na plné obrátky a v roce 2020 tu byl první díl jejich "The Magical Mystery Machine", ve kterém se rozhodli hudebně zhmotnit svérázný sci-fi koncept, kde se zabývají jak myšlenkou konce lidstva a naděje na obnovu kdesi ve vesmíru, tak sběrem a hodnocením dobrých a špatných stránek civilizace. "Chapter 2" navazuje a děj se ještě komplikuje. Hudební stránka ale není žádné sci-fi, ani space rock tak jak ho známe od podobně tematicky zaměřených skupin. PREHISTORIC ANIMALS drží svou hudbu pěkně nohama na zemi, kombinují prog rock a metal, přidávají vstřícnou melodiku a zastřešují Stefanovým výrazným vokálem.
Když jsem kdesi četl o PREHISTORIC ANIMALS jako o pokračovatelích odkazu krajanů A.C.T, trochu mě toto srovnání překvapilo, protože A.C.T skončili někde u AOR a svou hravost a vzletnou melodiku, nastolující až příbuzenský vztah s QUEEN, utopili v artových aranžích. PREHISTORIC ANIMALS mají k podobnému přístupu daleko. Jsou mnohem přímočařejší a ostřejší ve využívání klasických rockových i metalových riffů. Jejich progresivita je poschovávaná v hrubě svižných postupech a vzletných sólech. A byť mají s A.C.T společný hravý nadhled, prezentují ho s nespoutaností až divokostí. Pokud tedy srovnávat s nějakými jejich krajany, asi bych raději sáhl po jménu ANDROMEDA, se kterými se dají vysledovat styčné body především v silovějším pojetí kytarové práce, která často bloudí v metalové výraznosti. Pomineme-li baladicky laděné momenty, je jejich hudba až rozdováděná. Zřejmě je to výsledek i jistého extravagantního prvku v nátuře frontmana Stefana Altzara. Nebojí se své vokální linky kroutit až do určitého pitvoření a dávat tak skladbám veselou a neklidnou auru. Ale nakonec je jeho projev stejně hlavně o příjemných melodiích, které vládnou vlídnou přirozeností a hladivě kloužou po progrockovém základu.
Hledání, v čem jsou Švédové jiní než ostatní, je zbytečné plýtvání času. Nejsou vlastně nijak překvapiví v jednotlivých hudebních postupech a ani melodické prvky nejsou nijak objevné. Síla jejich hudby ale tkví v perfektním skloubení všech složek dohromaby, ve vyvážení protikladů ostrých heavy kytarových riffů a vzletné prog rockové melodiky. Tím ukazují svou skladatelskou i interpretační sílu. Typickým příkladem budiž důrazný riff v "I Am the Chosen One (and I Like It)" v kombinaci s příjemně melodickým vokálním motivem. Doplňte o prog vyhrávky a sóla, nějaké to odlehčení, změny tempa a máte skladbu jako z učebnice, silnou a výraznou, ale ne banální, těžící ze stylových tradic, přesto nepostrádající osobitost. Současně na aktuálním počinu přibylo i příjemně hitových prvků, čehož může být dokladem singlová "Ghostfires", která hodně rychle zalézá pod kůži. A když až něžná "Pull Me In" doplní i baladickou složku, dlouho bych musem přemýšlet, co mi na tomhle albu chybí. Obzvláště, když i závěrečná "It's a Start, Not the End" není žádným zbytkovým materiálem, ale pestrým vyvrcholením a gradací celé desky.
Na "The Magical Mystery Machine (Chapter 2)" se PREHISTORIC ANIMALS podařilo dokonat cestu za vlastním specifickým projevem. A jestliže předchozí desky byly ještě z části zarovnatelné do zástupu jiných prog rock/metalových nahrávek, nyní už je cítit onen krůček vpřed, díky kterému Švédové vystoupili z davu. A svou roli udělal i perfektní zvuk a mix. I zde je oproti první kapitole cítit jistý posun. Stefanův hlas jako by se místy vznášel nad vaší hlavou a následně se s lehkým echem rozprostřel v mračném prostoru. Působivé.
1. An Empty Space
2. We Harvest the Souls of the Brave
3. I Am the Chosen One (and I Like It)
4. Ghostfires
[video] 5. Cora's New Secret
6. The Protectors of the Universe
7. 2100 (New Year's Eve)
8. Pull Me In
9. It's a Start, Not the End
Diskografie
Finding Love in Strange Places (2024) Livefires (Live) (2023) The Magical Mystery Machine (Chapter two) (2022) The Magical Mystery Machine (Chapter one) (2020) Consider it a work of art (2018)
DALŠÍ INFORMACE
Datum vydání: Čtvrtek, 24. března 2022 Vydavatel: GlassVille Records Stopáž: 46:15
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě napamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.
Polámaný disharmonický death metal jedou už patnáct let a jsou v tom velmi dobří. Nová deska z trendu nevybočuje. Navíc jí hrozně moc sedne produkce od newyorského čaroděje Colina Marstona. Pro fanoušky všech extrémních podivností povinnost.